ESG - Wat is het?

ESG (Environment, Social & Governance) zijn drie aspecten die cruciaal zijn geworden voor moderne organisaties. Wat de implicaties van ESG en CSRD (Corporate Sustainability Directive) voor jouw organisatie zijn, en hoe je de uitdagingen om kan zetten tot strategische voordelen, lees je hier. 

Of je nu directeur, ondernemer of finance manager bent, het begrijpen en integreren van ESG-principes is essentieel voor de duurzame groei van je organisatie. Hoe groot je bedrijf ook is, iedereen krijgt er vroeg of laat mee te maken.  

Nieuwe regels, nieuwe kansen: Wat betekent ESG voor jouw organisatie?

ESG en CSRD heeft de zakelijke wereld flink opgeschud. Recente aanpassingen in de regelgeving zorgen ervoor dat je als (groot) mkb-organisatie gedetailleerder moet rapporteren over je impact op het milieu, de maatschappij en hoe je organisatie wordt bestuurd. Transparantie, duurzaamheid en verantwoord bestuur worden wettelijk gezien steeds grotere thema’s.

Daarnaast halen slimme, moderne organisaties hun strategische voordelen uit ESG. Het is inmiddels niet alleen een must, maar een want. Alleen al omdat investeerders steeds kritischer kijken naar de impact van organisaties op de samenleving. Ook klanten kiezen steeds bewuster voor bedrijven die zich inzetten voor een betere, groenere wereld.

Als je kan aantonen dat je als organisatie serieus werk maakt van ESG en CSRD, verbeter je niet alleen je reputatie, maar ga je ook voor nieuwe groeikansen en strategische voordelen. ​

Je impact op het milieu meetbaar maken

Voor MKB-organisaties is het dus steeds belangrijker om milieubewust te ondernemen. Maar het meten van je impact op het milieu blijft complex. Het blijkt een flinke klus om energieverbruik, afvalbeheer en CO₂-uitstoot helder inzichtelijk te krijgen. Toch is dit essentieel om aan nieuwe ESG-regelgeving te voldoen.

Tegelijkertijd zien we dat het integreren van milieuvriendelijke praktijken meerdere voordelen opleveren. Zo kan het verlagen van energieverbruik snel leiden tot kostenbesparingen, kan een sterk milieubeleid leiden tot verbeterde bedrijfsimago, en kunnen MKB organisaties die investeren in groene activiteiten vaak profiteren van fiscale voordelen en subsidies. Genoeg mogelijkheden dus.

Hoe gaat je organisatie om met personeel, leveranciers, en andere stakeholders? Daar draait het bij sociale aspecten van ESG om. Werknemerswelzijn en ontwikkeling staat bijvoorbeeld centraal binnen het sociale aspect. Door te investeren in goede arbeidsomstandigheden en persoonlijke ontwikkeling kan je de productiviteit van medewerkers verhogen, talent aantrekken, en verloop en ziekteverzuim voorkomen.

Andere thema’s binnen de sociale pijler van ESG zijn diversiteit en betrokkenheid bij de gemeenschap. We zien dat organisaties die hun lokale gemeenschap steunen met vrijwilligerswerk, sponsoring of andere vormen van samenwerking een sterke reputatie opbouwen en veel goodwill creëren.

Wat is de sociale impact van je organisatie?

Governance: Structuur en verantwoordelijkheid

Governance gaat om de manier waarop je organisatie wordt bestuurd en gecontroleerd. Het gaat hier om de praktijken, beleidsmaatregelen en procedures die zorgen voor transparantie, eerlijkheid en verantwoordelijkheid in je bedrijf. Voor MKB-organisaties is een solide governance-structuur essentieel om vertrouwen op te bouwen bij investeerders, klanten en andere stakeholders.

Natuurlijk komt hier naleving van wet- en regelgeving bij kijken. Je organisatie moet op de hoogte zijn van huidige wet- en regelgeving, en hiernaar handelen. Verder moet je bedrijf duidelijke richtlijnen hebben over wie beslissingen neemt en hoe die beslissingen worden gemaakt en gecommuniceerd.

De strategische voordelen van ESG

Aantrekken van investering

Duurzame bedrijven trekken steeds makkelijker kapitaal aan omdat investeerders op zoek zijn naar ethisch verantwoorde beleggingen.

Medewerkerstevredenheid

Door te investeren in sociale aspecten zoals werknemerswelzijn en diversiteit, creëer je een loyale en gemotiveerde workforce

Naleving van regelgeving

Het naleven van de ESG- en CSRD-regelgeving voorkomt boetes en juridische complicaties. Ook voor organisaties die niet hoeven, is het beter om problemen voor te zijn!

Reputatie en klantrelaties

Door ESG voorop te stellen in je bedrijfsvoering, bouw je aan duurzame klantrelaties en verbetert je reputatie.

Kennismaken?

Neem contact op met een van onze accountmanagers. We bespreken graag de mogelijkheden voor jouw organisatie!

Terry van Schaick

Manager

terry@controllers.nl

+31 6 81470374

Annebeth Velema

Manager

Annebeth@controllers.nl

+31 6 81470374